søndag 28. desember 2008

Tanker og gamle skikker.....

Ja tiden den flyr,i denne jule tiden. Snart runder vi over til 2009.
Jeg for min del,veit at det blir et år med mye breg og dalbane. Vi har jo denne finans krisen,og jeg har tre barn,som skal opp og frem her i verden.
Jeg vet at bare i januar,skal jeg på 3 møter i skole regi,og i barnas regi er det like mange. På privaten veit jeg det blir fårløbig 3 stk. Så detta startær greit.

Som dere veit er jeg alene i alt detta. Så jeg har hatt tanke om og gi meg for en liten stund som ass.leder i små speideren. Men jeg må jo kjøre dem frem og tilbake. Men jeg ønsker og få leet kroppen litt,og nyte denne lille timen,som jeg har til rådighet,bare for meg selv.
Joda såklart har jeg dårlig samvittighet,men jeg tror at jeg muligens trenger denne timen for meg selv. Dette er nok den eneste timen jeg har kun for meg selv,i løpet av uka.

Men jeg er også med i lottene,som dere veit fra før av. Dette gir meg styrke og selvtillit. Det trenger jeg. Jeg veit at jeg er god på 1-hjelp biten,og sår sminke biten. Dette gir meg veldig indre ro og stolthet. Dette er nok,fordi jeg elsker og holde på med hendene mine,og skape noe.
Så dette onsker jeg og bruke min lille tid på. Det er snakk om et par kvelder i mnd. Muligens et og annet kurs,som er rellevant for meg,i løpet av en 6 mnd periode.

Så har jeg tenkt litt over hva jeg ønsker og gjøre til neste år.

Jeg ønsker og finne igjen huset mitt,ja allle kriker og koker. Fra loft til kjeller. Dvs.at jeg har tja ca 4mnd intens jobbing her hjemme 3 timer hver dag,med sortering og kasting. Jeg gruer meg og gleder meg til og beg på loftet. Der har jeg ikke ryddet på nær 8 år. Så jeg kan jo helle muligens kalle det en skatte jakt. Men det skal bli godt og få orden der oppe.

Så er det tre soverom oppe som skal skattejakt skjekkes. Her må det sorteres og kastes.

Så er det stue,kjøkken, gang,vaskerom,og liten gang,som må rydedes og kaste søppel.

Så er det kjelleren,den har jeg ryddet opp i for ca 3 år siden. Den er ikke så ille,det er mest skotøy,som må ryddes i.

Så er det April,med sin delige sol og spiring. Det gleder jeg meg til. Da er det garasjen som må ryddes og gjøres klar for sommeren.

Så er det hagen da. Jeg har en forholds vis gammelt hus og hage. Men jeg er ikke noe flink til og håntere denne hagen da. Jeg ønsker jo og dagdrømmer jo om div ting jeg kunne tenkt meg.
Men så elsker jeg jo og ta med meg gutta på turer da,og på stranda og slike deilige late greier.
Så jeg må skjerpe meg der.

Så har jeg er fantastisk deilig veranda,som jeg må beise gulvet igjen. Jeg må vaske det og spyle det. La det tørke og beise det. Men tenk da....hmmmm late deilige sommer kvelder der,med en deilig kopp te. Fuglesang,og et deilig strikketøy.... joda jeg elsker sommeren og lange deilige kvelder,med lys og fuglesang.

Så når alt dette er gjennomført,da er det og forberede julen igjen.
Så jeg har nok en liten undskyldning for at jeg muligens,ja, jeg sier muligens ikke blir så flink til og blogge neste år.

Men her og nå synes jeg det er på sin plass og informere dere om noe.
Jeg har en slikbok om MERKEDAGER OG GAMLESKIKKER.
Så her er det for dagen den 28 des.
BARNEDAG: messe til minne om de uskyldige barna som kong Herodes lot drepe i Betlehem under letingen etter Jesusbarnet. Denne dagen skulle barna få noe godt og spise, gå på besøk til hverandre og ellers ha det morro på de voksnes bekostning.
I dagens samfunn er nok dette juletrefesten vi går på.
På primstaven var et lite kors.

Jeg ønsker dere alle en deilig kveld

Klem Hanne

Ingen kommentarer: